Bekötött körkupolás képzés
A körkupolás képzést már nem oktatjuk. A körkupolás ejtõernyõvel történõ ugrás manapság inkább különlegesség, legalábbis a sportejtõernyõzésben. Ennek ellenére a már képzett ejtõernyõsök szívesen ugranak - ha alkalom adódik - körkupolás ejtõernyõvel. Nem célszerû az oktatásban a használata, mert lényegesen kevésbé irányítható, mint a korszerû, légcellás ejtõernyõk, valamint a földetérés is keményebb vele.
Hagyományos képzési program. A képzés kizárólag "klasszikus" körkupolás ejtõernyõvel történik. A követelményeket a tanuló I-X szintre lebontva, fokozatosan sajátítja el, minimum 16 ejtõernyõs ugrás végrehajtása közben.
Az elsõ ugrások bekötoköteles felszereléssel kerülnek végrehajtásra, melynek lényege, hogy 800 méteres magasságból kiugorva, a légijármûhöz csatlakoztatott bekötõkötél, "automatikusan" megindítja az ejtõernyõ nyílási folyamatát. A program bekötött részének befejezése után, a tanuló fokozatosan, mindig több késleltetési idõvel, egyre nagyobb magasságból, önálló nyitással szabadesõ ugrásokat hajt végre.
A program második szakaszában a tanuló, tapasztalat növekedésével, fokozatosan terhelve, újabb testrepülési gyakorlatokat sajátít el.
A tanuló hagyományos körkupolás, a háton elhelyezett fõejtõernyõvel és a hason elhelyezett tartalék-ejtõernyõvel ellátott, biztosítókészülékkel felszerelt, ejtõernyõrendszerrel kerül kiképzésre.
A program kezdeti szakaszában a képzést végzõ oktatók, - alapos elméleti és gyakorlati felkészítés után - a tanuló tevékenységét a légijármübõl, vagy a célterületrõl kísérik figyelemmel.
A sikeres befejezést követõen, a tanulónak kiegészítõ képzésben kell részt vennie, hogy légcellás ejtõernyõvel is ugorhasson.
A képzés során teljesítendõ feladatok lényeges összefoglalása:
I. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 800 méter magasságból, bekötött rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre, majd a nyitott ejtõernyõvel gyakorolja a helyes irányítási és ereszkedési manõvereket.
II. szint: minimum 4 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 800 méter magasságból, bekötött rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, az ejtõernyõ nyílásáig imitálja a kioldó meghúzását. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
III. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1000 méter magasságból, 5 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, a megfelelõ testhelyzetben, önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
IV. szint: minimum 2 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1200 méter magasságból, 7 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
V. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1200méter magasságból, 10 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VI. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1500 méter magasságból, 15-17 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben gyakorolja a megfelelõ zuhanó testhelyzetet, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VII. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 1500 méter magasságból, 15-20 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben csúsztató testhelyzetet gyakorol, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
VIII. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2000 méter magasságból, 25-30 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerõ ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra egy 360-os fordulót hajt végre, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
IX. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás.
A tanuló 2200 méter magasságból, 35 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra egy 360-os fordulót, majd hátra szaltót hajt végre. Ezt követõen a megadott irányba csúsztat, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
X. szint: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2200 méter magasságból, 35 másodperces késleltetéssel, kézi nyitású rendszerû ejtõernyõs ugrást hajt végre. A repülõgépbõl kiugorva, szabadesés közben váltva jobb- és baloldalra, váltott irányba csúsztat, majd önállóan nyitja az ejtõernyõt. A nyitott ejtõernyõvel földetérésig irányítási és ereszkedési manõvereket gyakorol.
Vizsgaugrás: minimum 1 db ejtõernyõs ugrás
A tanuló 2500-4000 méter magasságból hajtja végre késleltetett ugrást, az oktató által meghatározott feladatokkal.