Az Albatrosz Repülõ Egyesület
Az Albatrosz Repülõ Egyesületet 1989 –ben, 10 fõ, a repülésért elkötelezett sportember alapította, Székesfehérváron. A repülõteret és repülõ eszközöket nélkülözõ kis csoport alapvetõen sárkányrepüléssel és ejtõernyõzéssel foglalkozott.
Az elsõdleges cél megfelelõ felszálló terület megszerzése és kialakítása. Kezdetben Székesfehérvár környezõ mezõgazdasági területein végeztük a repüléseket. Késõbb a 8 –as út melletti volt MHSZ modellezõ repülõtéren repültünk, melyet az Iszkaszentgyörgyi Önkormányzattól béreltünk.
A terület azonban nem volt igazán alkalmas a repülésre. Az elsõ jelentõs áttörést az a lehetõség hozta, hogy Börgöndön 1992 –ben a katonai repülés megszûnt, és az akkori parancsnokkal Drienko Ottó alezredes úrral sikerült megállapodnunk a repülõtér használatáról.
A Börgönd repülõtér polgári célú kialakítása
1995. szeptember 1. –tõl vehettük át a Börgöndi reptér felszálló pályáját és a volt katonai repülõtér tûzoltósági épületét, valamint a felszálló mezõ és a volt katonai hangár között lévõ raktár épületet.
A tûzoltósági épület teljesen lerobbant állapotban volt. Az épületet a további állagmegõrzés érdekében tatarozni kellett, és az egész tetõfelületet újra szigeteltük.
Az épületben meg kellett oldani a víz és az elektromos ellátást. A rendszeres betörések miatt az épületet elektronikus védelemmel láttuk el és bekapcsoltuk a távfelügyeleti rendszerbe.
Az épületben kialakítottunk tantermet, a szakosztályoknak helyiségeket, ejtõernyõs raktárt, diszpécser szobát, tea - konyhát, mellékhelyiségeket (WC, fürdõ hideg - meleg vízzel).
A téli oktatások és továbbképzések zavartalan lebonyolítása érdekében a tantermet fûthetõvé kellett tenni. A repülés feltétele, hogy a pilóták folyamatos és rendszeres képzéseken vegyenek részt, mert csak így biztosítható a naprakészség és az új ismeretek elsajátítása.
A tûzoltó gépkocsik tárolására kialakított helyeket motoros sárkányok tárolására kellett átalakítani. A hangárajtók nyithatóságát megoldottuk, a kényelmesebb elhelyezés érdekében.
Az évek során bebizonyosodott, hogy a repülõtéren csak akkor tudjuk fenntartani, illetve továbbfejleszteni a repülést, ha új hangárat építünk, melyben a nagyobb fesztávú gépeket is el tudjuk helyezni. A volt katonai hangár túl messze volt a felszálló mezõtõl.
A folyamatos fejlõdés eredményeként a 2005. évben, szponzorok segítségével sikerült egy új hangár épületet felhúzni a régi, volt tûzoltó épület mellé. 2007. az újabb igények miatt a hangárkapacitás további bõvítése vált szükségessé, melynek eredménye egy „rendezvény” hangár, az elõzõekben épített hangár mellé, melyben a nagy létszámú események kerülnek lebonyolításra.
XVI. Országos ejtõernyõs találkozó Börgöndön 2007.
Az új hangárok a már meglévõ épülettel együtt melyben a szakosztály helyiségek, az oktató terem, a büfé, valamint a szociális helységek vannak, egy igazi sportrepülõ bázis kialakulását tették lehetõvé Börgöndön.
Az új hangárok Börgöndön 2007.
Az új könnyûszerkezetes hangárok alapvetõen a vitorlázó és motoros gépek tárolására és kisebb javítására szolgálnak. A klub fejlõdésével a további ultrakönnyû gépeket is itt tudjuk elhelyezni. Az új létesítményeket is bekapcsoltuk az elektronikus védelmi rendszerbe.
Az Albatrosz Repülõ Egyesület fejlõdése
Az évek során a terület tulajdonosa többször változott szerencsére azonban minden tulajdonossal sikerült a megfelelõ kapcsolatot kialakítani és a bérleti szerzõdéseket megkötni. Így sikerült a repülésben a jogfolytonosságot fenntartani.
Az elmúlt 18 év alatt az egyesület sokat fejlõdött. Létszámban folyamatosan nõtt és jelenleg már több mint 100 fõ. Az alapvetõ elv, hogy minden repülni vágyó, vagy a repüléshez kötõdõ sporttársat szívesen fogadunk. Az egyesület tevékenysége több sportágat ölelt fel, ami állandóan bõvül:
- Ejtõernyõs Szakosztály
- Modellezõ Szakosztály
- Motors Sárkányrepülõ Szakosztály (ide tartoznak a motoros pilóták is)
- Motoros-siklóernyõ Szakosztály
- Öreg Sasok Szakosztály
- Vitorlázó Szakosztály (ide tartoznak a motoros vitorlázók is).
Repülõtér üzemeltetés, régiós rendezvények
Székesfehérvár nagy repülõ múltra tekint vissza 1916 –tól léghajós zászlóalj, 1933 –tól sóstói repülõtér mûködött. A repülés képviseletét napjainkban az Albatrosz Repülõ Egyesület testesít meg Börgöndön.
Repülõnap 2006.
A pálya mérete (1200x200 m) és elhelyezkedése kitûnõ lehetõséget kínál kiképzési célokra az ejtõernyõs ugróknak, a motoros-, a vitorlázó-, a sárkányrepülõ-, a kisgépes, a sport és szabadidõs repüléseket kedvelõ pilótáknak. A felszálló mezõtõl elkülönítve a terület nyugati részén alakítottuk ki a modellezõ fel- és leszálló pályát.
A terület a repülés mellett alkalmas egyéb szabad teret igénylõ rendezvények megtartására is. A területen folyamatosan rendezünk csapatépítõ tréningeket, más egyesületekkel összejöveteleket, repülõmajálisokat, és az egyesület minden évben megrendezi az ország egyik legnagyobb civil légiparádéját, a Börgöndi Repülõnapot, melyre évente több ezer látogató érkezik.
A szervezet
2007. évi repülõ szemle
Sportegyesület lévén, demokratikus önkormányzattal rendelkezõ, bejegyzett közhasznú szervezet vagyunk. A közgyûlések között az elnökség felel a sportegyesület megfelelõ mûködtetéséért. Az ezzel kapcsolatos feladatokat társadalmi munkában végezzük. A repülési tevékenység szakmai feladatait (elméleti, gyakorlati oktatás) a szakosztályvezetõk koordinálják szintén társadalmi munkában. Az egyesületnek fizetett alkalmazottja nincs.
Jelenlegi céljaink
A jelenleg megvalósítandó cél az egyesület további mûködtetése és fejlesztése, alkalmazkodva a megváltozott igényekhez. A régióban a repülési hagyományok õrzése.
Repülõmúzeum kiállítás az Alba Pláza elõtt.
A tagok tagdíja, az önkormányzati és egyéb támogatások a létesítményeink fenntartását, illetve a repülõ egyesület mûködõképességét hivatott biztosítani. Közhasznú szervezetként a sportrepülés vonatkozásában a feladataink:
- Az egyesületi célok megvalósítása érdekében sportáganként szakosztályok létrehozása és mûködtetése, a sportágak mûködési feltételeinek biztosítása.
- Folyamatos gondoskodás a légisportok népszerûsítésérõl, az utánpótlás nevelésérõl, felkészítésérõl, tagjai szakmai színvonalának emelésérõl.
- Hazai és nemzetközi sportesemények és versenyek megrendezése, a szövetségek, valamint más sportegyesületek által megrendezett versenyeken való részvétel.
- Az országos sportági szakszövetségek céljai megvalósításának elõsegítése, munkájuk támogatása.
Fiatalok nevelése
A repülõ hagyományok õrzése, az aktív repülés szépségeinek bemutatása. Az újonnan megalakult vitorlázórepülõ szakosztály vonzza a régió fiataljait. Hozzásegíti õket, hogy szabadidejüket friss levegõn hasznosan töltsék el, és fejlesszék a csapatközpontú gondolkodásmódjukat. Az egyesületi tagságon keresztül egy olyan sport részesei lehetnek, ahol a csapatmunkán kívül szerepet kap az egyéni teljesítmény is.
Repülés elõtti eligazítás.
Az egyesület a mûködtetett rendszerén keresztül a sportág egyik leghatékonyabb módját alakította ki a repülés mûvelésének. Így sikerült elérni, hogy a tagok jelentõs része 15-30 év közötti sportoló.
Rövid távú célok
A repülés biztonsága érdekében a jogszabályok, elõírások betartásával a repülés fejlesztése, propagálása.
Kiemelkedõ, magas színvonalú oktatás, a napjainkban rendelkezésre álló legmodernebb technikai eszközök igénybevételével.
Az ARE pilótái a Boeing 737 szimulátorban
A Repülõmúzeum feltételeinek a megteremtése, a megfelelõ szakemberek összevonása, a repülõeszközök átvétele a Honvédelmi Minisztériumtól.
Hosszú távú célok
A repülési hagyományok õrzésével, a napjaink kihívásainak megfelelõ repülõ bázis megteremtése.
A polgári repülési szervezett, és az európai viszonyoknak megfelelõ kialakítása, mûködtetése.
Az általunk bemutatott programok, oktatóanyagok, megoldások széles körben elterjedjenek, segítve ezzel a társadalmi elfogadtatást, más repülõ szervezetek munkáját.
Minél több, a repülés iránt érdeklõdõ fiatalt megnyerni a repülõsportnak.
Repülõnap 2006.