Albatrosz repülõnap
2009. Szeptember 6. Székesfehérvár
Szeptember elsõ hétvégéjén 14. alkalommal, a székesfehérvári helyszínen másodszor, rendezte hagyományos repülõnapját az idén 20 éves Albatrosz Repülõ Egyesület. A helyszín adottsága csak a helikopterek számára tette lehetõvé, hogy leszálljanak. A többi repülõeszköz vagy szétszerelve, szállítókocsiban érkezett a statikus kiállításra vagy másik repülõtérrõl felszállva vett részt a dinamikus bemutatón.
Albatrosz repülõnap
2009. Szeptember 6. Székesfehérvár
Szeptember elsõ hétvégéjén 14. alkalommal, a székesfehérvári helyszínen másodszor, rendezte hagyományos repülõnapját az idén 20 éves Albatrosz Repülõ Egyesület. A helyszín adottsága csak a helikopterek számára tette lehetõvé, hogy leszálljanak. A többi repülõeszköz vagy szétszerelve, szállítókocsiban érkezett a statikus kiállításra vagy másik repülõtérrõl felszállva vett részt a dinamikus bemutatón.
A reggeli készülõdés alatt, a vitorlázó repülõgépeink összeszerelése közben egy katonai An-26-os egészen alacsonyan repült el a Nagysándor József laktanya mellett, sajnos azonban ez nem volt a program része. De szerencsére idén sem maradt aktív katonai repülõeszköz nélkül repülõnapunk. A tavalyi évhez hasonlóan a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományából egy Mi-24D típusú helikopter a reggeli érkezést kövezõen közelrõl, kívülrõl - belülrõl is egész nap megtekinthetõ volt. Délután négy óra körül a helikoptert a mûszakiak elkezdték felkészíteni a hazarepülésre. Az alapos átvizsgálás szükségszerû is volt, hiszen a gép elsõ és hátsó kabinjában több száz gyermek és felnõtt fordult meg a nap folyamán. Az elõkészítést követõen egy rövid bemutató erejéig a levegõben is látható volt a 310 kilométer maximális sebességre is képes harci helikopter.
A Mi-24-es mellett természetesen civil helikopterek is részt vettek a repülõnapon. A Bell 206 Jet Ranger III-as és az SA-318C Alouette II-es helikopterek folyamatosan köröztek a sétarepülésre jelentkezõ látogatókkal, de pilótáik a délelõtti és a délutáni repülõprogramban is bemutatták mire képesek helikoptereikkel.
A helikopterek bemutatója mellett a hagyományõrzõk egy a II. világháborúban játszódó jelentben látható volt a Gold Timer Alapítvány Po-2-es típusú kétfedeles repülõgépe, amellyel „légitámadást” hajtottak végre pilótáik. A meglehetõsen erõs szél ellenére hosszú ideig láthatták a nézõk a világon egyedülálló repülõgépet.
A legnagyobb érdeklõdéssel várt bemutatónak, a korábbi évekhez hasonlóan idén is Veres Zoltán, mûrepülõ Európa-bajnok repülése ígérkezett. Az Extra 300S típusú mûrepülõgép helyett idén a 6-os gyári számú MXS típusú repülõgéppel érkezett. A 230 csomó (ca. 410 km/h) végsebességû, 570 kg üres súlyú (!) repülõgép terhelhetõsége +/- 14G között mozog. Az új fejlesztésû mûrepülõgép adottságait Veres Zoli ez alakalommal is kihasználta és ismét egy igazán látványos bemutatót láthattunk Tõle.
Természetesen szakosztályunk repülõgépei is láthatóak voltak a repülõnapon. A HA-1230 SF-25C Motorfalke két azonos típusú kecskédi repülõgéppel együtt, míg a Morane egy Piper 28-as és egy Cessna 206-os társaságában érkezett.
A statikus bemutatón a Ka-7-es mellett idén is kiállítottuk azt a Ventus 2A típusú vitorlázó repülõgépet, amellyel Gulyás György a Malév Repülõ Klub pilótája világbajnoki címet szerzett a tavalyi németországi világbajnokságon. A fõállásban a Malévnál Boeing 737-es kapitányként dolgozó Gulyás György sûrû idõbeosztása ellenére elfogadta meghívásunkat és jelen volt repülõnapunkon.
A vitorlázórepülõk standján a legnagyobb érdeklõdés idén is a Góbéba épített vitorlázórepülõ szimulátor iránt volt, reggel fél kilenctõl folyamatosan álltak sorban az érdeklõdõk. Voltak akik csak kipróbálni szerették volna, milyen vitorlázó repülõgéppel szimulátoron repülni, de sokan a repülõnap egyik programjaként meghirdetett szimulátor versenyre gyakoroltak. Veres Zoli és a Mi-24-es bemutatója után két korcsoport, a 16 éven aluliak és a 16 éven felüliek számára hirdettünk versenyt. A feladat egy csörlõüzemû indításból repült iskolakör volt, ahol a végrehajtás pontossága döntött.