Felavatták a Pancho Arénát
Felavatták a Pancho Arénát!
A nyitómérkőzés labdája repülőgéppel érkezett a Pancho Arénába! Endresz György és Magyar Sándor, vagyis az első magyar óceánrepülők emlékére, akik 1931-ben Felcsút határában értek földet. A gépből egy ejtőernyős ugrott ki, aki épp a kezdőkörben landolt – kezében a labdával!
Az ejtőernyős bemutatót a Bicskei Magyar Sándor Repülő Egyesület és a Székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesület tagjai hajtották végre. A repülőgép vezető Jávor Géza a spotrepülés mindenki által ismert és tisztelt nagy „Öregje” volt. A mérkőzésre a labdát Pula József az Albatrosz ejtőernyős oktatója hozta, aki számtalan érmet szerzett hazai és nemzetközi versenyeken. Ugrásainak száma 1267.
A feladat során elsőként célszalag dobására került sor 600 méter magasságból. Az ejtőernyős a szalagok repülésének irányából számította ki az ugrás pontos helyét. A célszalag dobását követően a repülőgép 800-1000méter közötti magasságba emelkedett és rárepült a stadion irányára. A számított helyről az ejtőernyős elhagyta a gépet és pár másodperces zuhanás után nyitotta az ernyőjét. A feladat nehézsége, hogy a pálya egy aránylag kis területére kellett érkeznie az ejtőernyősnek melyet még az is nehezített, hogy körben a stadiont egy magas perem övezte.
A repülőgép egy PO-2 volt.
Érdemes szót ejteni a repülőgépről is. Mai életét éppen pilótájának, Jávor Gézának és Ráczkevi Bélának köszönheti, mert az 1960 évek őrületének megfelelően minden idejét kifutott repülőgépet kötelező volt megsemmisíteni. Ezt a parancsot szerencsére Ők nem hajtották végre, hanem szétszerelték a repülőgépet és eldugták az utókór számára. Csak a 80-as évek fellazult politikájának köszönhetően kerülhetett sor a felújítására. 1984-es repülőmajálison szerepelt először a Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő és üzemeltetésre kölcsönadott Polikarpov Po-2. Az akkor Európában egyetlen repülőképes példány, magyar becenevén a „Marinéni”.
Császár Károly 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve szívinfarktus következtében még a levegőben meghalt és a gép ülésében a halott pilótával a repülőtér mellett "önmagától" leszállt a gép. A keletkezett sérüléseket kijavítva 1987 óta a legtöbbet szereplő és legnépszerűbb magyar oldtimer repülőgép. Ebben persze szerepe van a típus történetének is, hiszen az 1927-ben Polikarpov által tervezett repülőgép 1928-tól az 50-es évek közepéig a Szovjetunió standard motoros iskolagépe volt, de a második világháborúban futár és sebesültszállító változatai mellett éjszakai könnyű bombázó feladatkört is ellátott. Ez utóbbi feladatkörben a női személyzettel repülő bombázóalakulatok váltak ismertté, hiszen ilyen a többi hadviselő fél légierejében nem létezett. Ez volt a Boszorkány Század.
A repülőgép műszaki adatai:
A szárnyak fesztávolsága: 11,4 m
A repülőgép hossza: 8,17 m
Az üres repülőgép súlya: 730 kg
Maximális felszállósúly: 1250 kg
Utazósebesség: 125 km/h
Felcsútnak a Stadionon kívül van még egy másik országos hírű emlékhelye, az Óceánrepülő Emlékmű!
A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta, és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án az Atlanti-óceánt rekordidő alatt repülték át. A repülők ezzel a világraszóló repüléssel tiltakozotak az igazságtalan Trianoni békediktátum ellen. A két nagyszerű ember itt Felcsút határában szállt le Lockheed Sirius, kétüléses, egyfedelű alsószárnyas repülőgépükkel. Az esemény mind a mai napig nem él igazán a köztudatban. A repülés nagysága jelentősége óriási a nemzetközi rekordok történetében is.
Fontos lenne a népszerűsítés tekintetében egy füves leszállóhely, mely segítségével a repülő emlékmű egyfajta zarándokhellyé válhatna az emlékező utókor számára!
{simplepopup}
{/simplepopup}