„Egy kilométernyi autópálya nem vezet sehová, egy kilométernyi leszállópálya a világgal köt össze!” Sokat emlegeti ezt a mondást Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke. Most már nyugalommal a hangjában teheti ezt meg, hiszen minden jel arra mutat, rövidesen megvalósul Börgöndön egy korszerű, üzleti és sportcélú repülőtér, ahol egyebek mellett polgári és katonai pilóták oktatására is alkalmas lesz az infrastruktúra.
A kormányzati szándék és a város elhatározásának komolyságát jelzi, hogy 2021. február 20-án a reptér egyik hangárában beszélt a tervekről Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Vargha Tamás államtitkár, országgyűlési képviselő és Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere. De szó volt az ott létesülő ipari parkról, az elektromos Ikarus autóbuszokról és az oktatási innovációról is.
Az egyik ilyen fejlesztés nyilvánvalóan a tájékoztató helyszínéhez kapcsolódott, hiszen Székesfehérvár határában egy üzleti és sportcélú, nyilvános, polgári légikikötő megépítéséhez szükséges beruházás veszi kezdetét: erre a Modern Városok elnevezésű program segítségével nyílott lehetőség. A projekt keretében nagyon fontos jogi és pénzügyi lépések már történtek, ugyanis a kormány támogatásának köszönhetően a repülőtér már Székesfehérvár tulajdonában van, a kormány pedig 750 millió forintot biztosított annak érdekében, hogy egy koncepció, engedélyeztetési, majd kiviteli terv készülhessen el. A fejlesztésben a kormány és a város fontos partnere a jelenlegi üzemeltető, az Albatrosz Repülő Egyesület. Cser-Palkovics András kijelentette, a leszállópálya megépítése mellett egy ott létesülő ipari park és a megfelelő közlekedési lehetőségek megteremtése – a 62-es és a 63-es út összekötése – is a program része.
A kormány egy 6 ezer milliárd forintos vasútfejlesztési programot indított, ennek egyik eleme az a vasúti gyűrű, amely Záhonyt köti össze Győrrel: a vonal a börgöndi repülőtér mellett halad majd el. Ezek a sínek csatolják össze az ország olyan ipari központjait, ahol a kelet-nyugati áruforgalom folyik.
„Az ITM dolgozik egy fejlesztési koncepción, amelyben az ország 120 repülőterét kategóriákba sorolták. A börgöndi repülőtér kiváló adottságokkal rendelkezik, így – egyeztetve a várossal és az egyesülettel – alapvetően üzleti, sport és technológiai fejlesztési célú repülésre szeretnénk alkalmassá tenni. A kereskedelmi célú repülések mellett az oktatásban, valamint a drónfejlesztésben is kiemelt szerepet kaphat. Ennek kapcsán szóba került az az elképzelés is, hogy az Óbudai Egyetem fehérvári kutatóközpontjának két helyszíne lenne, az egyik az egyetem épületében, a másik pedig a repülőtéren”, mondta Palkovics László.
Vargha Tamás országgyűlési képviselő örömét fejezte ki és köszönetet mondott a nagyszabású fejlesztések kapcsán. Hangsúlyozta, Székesfehérvár gazdasági, tudományos és sportéletében jelentős szerepet tölt majd be a nagymúltú repülőtér, amelyhez sok fehérvári családnak, így az övének is van személyes kötődése.
A reptéren 10-15 milliárd forintos beruházás lesz.
A fejlesztés során a város legfontosabb partnere a jelenlegi üzemeltető, az Albatrosz Repülő Egyesület.
– Köszönjük Vargha Tamás államtitkárnak, országgyűlési képviselőnek és Cser-Palkovics András polgármesternek, hogy segítségükkel mindez lehetségessé vált – mondta a történtekre reagálva Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke. Aki azért pontosan tudja: az, hogy idáig eljuthattak, elsősorban azoknak a repülősöknek köszönhető, akik 25 év munkájával életben tartották ennek esélyét és a terület nem lett végleg az enyészeté. – Ha korábban lemondunk a létesítményről, az egész régió elesik a légiközlekedés fejlesztésének lehetőségétől.
A tavalyi év elején született meg az a kormányhatározat, amelynek megerősítő állomása volt szombaton a miniszteri látogatás.
– Az előzetes tervek alapján egy kisebb repülőgépek fogadására alkalmas repülőtér épül majd, ahol a sportrepülésnek fontos szerepe lesz – folytatta Szilády. – Két ütemben kerülne sor a fejlesztése, a második ütem befejezésével már üzleti célú repülőgépek fogadására is alkalmas volna Börgönd. Ez a teljes régió gazdasága szempontjából nagy előrelépést jelent. A beruházás több évet kell, hogy igénybe vegyen, azonban a folyamatos üzemeltetés kívánalmai miatt az infrastrukturális fejlesztés nem várhat. Az egyesület a város segítségével tesz meg mindent azért, hogy az átmeneti időszakban, az állami beruházás megkezdéséig se álljon le a tevékenység Börgöndön.
A gyakorlatban először ez egy hangár felépítését jelenti, amely a repülőgépek tárolását oldja meg. Ehhez már keresik a kivitelezőt.
– A gazdaságfejlesztési szempontok mellett szólni kell a sportdiplomácia lehetőségeiről, hiszen a repülőtér ilyen szempontból is erősíti majd Székesfehérvár szerepét – mondta Viza Attila önkormányzati képviselő, aki maga is a repülősök családját népesíti. – Ha lesz korszerű reptér, akkor rangos sporteseményből is több lesz. A másik fontos terület, hogy az egyesület már tavaly bekapcsolódott a kadétprogram házigazdájaként az ország biztonságát garantáló haderőfejlesztésbe, amely leendő pilóták előképzését jelenti.
Nem csupán a kadétprogram folytatódik a nyáron, de tíz jelentkezőt, leendő katonai pilótát egészen az önálló vitorlázó-repülésig Börgöndön képeznek majd ki, helyi szakemberek közreműködésével. Ezek egyike lesz Józsa Dávid, a sportág világbajnoka.
– A kiképzés és a hagyományőrzés területéért felelek az egyesületnél – erősítette meg Józsa Dávid. – Utóbbi része a Nemere-projekt, az egykori legendás vitorlázó repülőgép működőképes újraépítése. Egyebek mellett e program folytatásához is sürgősen szükség van az új hangárra, amelynek építését rövidesen el kell kezdeni.